Zasadniczą zasadą dobrego projektu wielkoformatowego billboardu, baneru jest to, by wyróżniał się on z przestrzeni publicznej, a zarazem był jej częścią, współtworzył estetykę tejże przestrzeni. Obecnie, gdy nie jesteśmy w stanie wyobrazić sobie miasta bez billboardu i gdy reklama jest częścią miejskiej przestrzeni, coraz bardziej zależy nam na tym, żeby plakaty reklamowe służyły jej estetyce, gdyż wiemy już, że jest to możliwe. Reklama ma możliwość tworzyć estetykę przestrzeni, dlatego tak ważne jest administrowanie reklamą, planowanie w produkowaniu billboardów.
Dobre billboardy reklamowe – do czego służą?
Tym, co najbardziej istotne w projektowaniu billboardów i banerów reklamowych, jest ich czytelność i wyrazistość. Można je realizować na różne sposoby zarówno w warstwie graficznej, jak i słownej przekazu reklamowego. W pierwszej z nich o cechach tych decyduje kolor i kontrast. Dobre banery dużego formatu, a ponadto billboardy to minimalizm w ilości barw i maksymalizm w jakości polegający na stosowaniu kilku barw priorytetowych, pełnych, lecz skontrastowanych, przyciągających uwagę w bogatej wizualnie przestrzeni miejskiej. Czytelność osiągniemy także dzięki zastosowaniu prostej, stosownej wielkościowo czcionki. Przekaz słowny powinien być jasny, intuicyjny, niedługi, zawierający jedną konkretną informację.
Prostota i dbałość o estetykę przestrzeni przy produkowaniu baneru
Kreowanie billboardu, baneru firmowego to gra o czas, a przestrzeń miejska to niejednokrotnie walka o spojrzenie konsumenta. Średni czas wątpliwości poświęcanej billboardom ogranicza się do paru sekund. Przechodzień ma go ze stuprocentową pewnością minimalnie więcej niż kierowca samochodu mijającego niezliczone ilości walczących o jego uwagę prospektów (więcej o tej tematyce na stronie: www.whiteart.pl/portfolio/banery-billboardy). Billboardy reklamowe, identycznie jak również banery stały się już częścią przestrzeni publicznej, dlatego ich projektanci nie powinni zapominać o istnieniu otoczenia i dostosowaniu do niego estetyki projektu. Istotne jest zarazem uwzględnienie, jaki jest charakter miejsca, w pobliżu którego stawiamy billboard, baner. Jeśli jest to szkoła albo miejsce kultu religijnego, nie jest obojętna treść i szata graficzna prezentacji. Taka, dbająca o estetykę przestrzeni, organizacja odnosi się praktycznie bardziej do tworzenia billboardów teraz, gdyż są one większe i zwykle bardziej wyraziste, jednak na promocję mniejszych banerów trudniej wpłynąć.
Projekty billboardu reklamowego walczy o uwagę widza
Zarówno dla billboardów jak również dla banerów ważne jest z jakiego materiału są one zrealizowane, gdyż warunki atmosferyczne posiadają wpływ na ich trwałość, a w konsekwencji na estetykę wyglądu. Rozmyte w deszczu barwy przestają być wyraziste, a billboard czy baner przestaje skutecznie spełniać osobiste zadanie. Zarówno broszury, katalogi, jak i billboardy reklamowe muszą się odznaczać, co nie jest łatwe w bogato zapełnionej przestrzeni miejskiej, będącej wizualną konkurencją dla reklam. Ważna jest w zaprojektowaniu billboardów i banerów skomponowanie elementów w taki sposób, aby najistotniejsze z nich znajdowały się w centrum lub w lewym górnym rogu, to miejsca na których w większości sytuacji fiksujemy wzrok. Główna zasada tworzenia billboardów i banerów reklamowych może zostać sprowadzona do kreatywności w kreowaniu haseł. Jeżeli zarówno strona graficzna, jak również treściowa billboardu są przygotowane z pomysłem, ich funkcjonalność jest największa. Myśl to zaskoczenie, żart, zagadka, symbol czy prowokacja. Mogą one wszakże zaistnieć zarówno w warstwie słownej, jak również graficznej. Odpowiednie kreowanie billboardów i banerów reklamowych służy nie tylko wizerunkowi ośrodki miejskie, ale i firmy. Oprócz spójności kompozycyjnej samego pojedynczego przekazu, muszą być one także spójne z wizerunkiem spółki. Źle projektowane mogą bardziej zaszkodzić marce i jej wizerunkowi niż mu pomóc.
www.intensa.pl