Kalendarze plakatowe spotka się dzisiaj na każdym kroku. Zdobią sekretariaty, klasy oświatowe i mieszkania prywatne. Bywają też reklamówkami lub souvenirami z wyjazdów. Mało kto chociaż zastanawia się, jakie jest ich rodowód. Można stwierdzić, że przodkami organizerów plakatowych były modele planszowe. Z czasem nadeszło zredukowanie wielu poziomów do jakiejś. Ta jedna zaś została podniesiona i wykiwała formy analogicznej do plakatu. Takie kalendarze reklamowe nabyły rozległe znaczenie dzięki własnej prostej i bogatej odmianie. Nie bez ważności była też cena niska podobnie jak dla edytorów (jakaś strona) jak i odbiorców.
Działanie plakatu…
Od czasu do czasu taki firma jest na tyle pokrewny do plakatu, że nie sposób z daleka ich rozróżnić. Niestety nie zawsze kalendarze plakatowe są na kolosalnym poziomie spełnienia. Często się zdarza, że dominuje kicz, który leje się na patrzącego. Zerknij na stronę: www.iveno.pl/kalendarze-dodatki Ale nie ma się co temu dziwić. Codziennie przez wydawnictwa idą miliony analogicznych kalendarzy. Z owego co trafia na rynek tylko fragment jest faktycznie dużej jakości. Dobór adekwatnego typu należy do kontrahenta.
Za przodka form plakatowych wolno też oszacować obrazy, znane już od czasów starożytnych. Na pewno łączną właściwością obu jest wkładanie ostatecznego nacisku na stronę porządną.
Kalendarz w obrazkowej okładce był kultowy już w starożytności. W średniowieczu kalendarze rolnicze były przedstawiane ślicznymi obrazami, częstokroć wyposażone w ozdobną symbolikę astrologiczną. W XX wieku stanął kalendarz, w którym obrazek grał przewodnią rolę – plakat. Była to konsekwencja uprzemysłowienia egzystencji. Całość musi być proste i funkcjonalne. Kalendarze plakatowe poprawnie dopełniają tę rolę i nie przeszkadza to wcale ich wartościom estetycznym.
Skąd jeszcze wyprowadzają się kalendarze reklamowe planszowe ścienne?
Towary ścienne plakatowe to koronny przodek, od jakiego pochodzą się kalendarze plakatowe, ale nie jedyny. Nadmieniliśmy już o plakacie. Plakat jako rodzaj nośnika ogłoszeń lub promocji rozpowszechnił się w XIX w. Jest nadzwyczaj cenionym nośnikiem, dlatego że dysponuje walory estetyczne i reklamowe jednocześnie.
Jak kalendarze planszowe zastąpiły się w plakatowe?
Terminarze planszowe były dawno powszechną rodzajem organizera strojnego. Naprowadzały konfiguracją książkowy notatnik. W zastępstwie prostych kartek były tu chociaż plansze. Duże znaczenie w tego typu terminarzach miała strona estetyczna. Ujrzano też ich obfitą walor jako nośników reklamy. Coraz intensywniejszy akcent kładziony na stronę artystyczną organizera sprawił, że terminarze planszowe rozpoczęły coraz to bardziej przywodzić plakaty. Zwrotem była konwersja dużej ilości plansz na jedną. Była to ogromna luksus dla konsumentów i edytorów. Kalendarium na cały rok kalendarzowy odnajdowało się w jednym miejscu. Co prawda nie było już tak wyraziste jak w kalendarzach standardowych, ale dalej zapełniało swoją bazową rolę – terminarza czasu. Artykuły jednoplanszowe rozrosły się. Czynnik wizualny zaczął w nich zapełniać znaczną rolę niż samo całoroczne kalendarium. Ostrożnie zaczęły się owocować pierwsze wzory plakatowe. Nazwa pozostała wzięta od plakatów, czyli kolorowych afiszy w znacznym rozmiarze, które kalendarze reklamowe plakatowe bardzo przywodziły. Kalendarze plakatowe okazały się imponującym zbytkiem. Rozpoczęli ich używać wszyscy – od magazyniera do profesora. Ta rozgłos do dziś nie upłynęła. Kontrahent docenia wygodę i ozdobny charakter kalendarzy owego modelu. Ciągnie też niska zapłata – czasem o wiele się różniąca od ceny kalendarzy planszowych. Gromadzi się to dodatkowo, gdy np. chlebodawca ma koncepcje nabycia lub wydrukowania kalendarzy dla każdego pracownika z osobna.
http://www.intello.pl